09 May 2013

#bibliophilia15

 
*off-topic PRU13, racism, dan blackout.


Ceritanya,

hampir setahun lalu, seorang komrad memulakan wacana ilmiah yang dinamakan bibliophilia di kampus UIAM Gombak. Wacana ni selalunya diadakan di Riverside Econs-AIKOL, Jumaat selepas Asar berkonsepkan perbincangan santai berasaskan buku atau lebih dikenali dengan “bedah buku.” Selepas beberapa siri, kumpulan bibliophile ini menambah satu komponen lagi, iaitu “bedah filem.”

Ok, itu pengenalan.

Pada #bibliophilia14, dua orang makwe bernama Afiqah dan Amirah masing-masing membedah Syeikh Siti Jenar(buku) dan Frozen (filem).

Menariknya, perbincangan mengenai Syeikh Siti Jenar(SSJ) ni menimbulkan banyak persoalan yang “baru”, secara personal. Berdasarkan deskripsi buku ini, SSJ meramu pandangan sufistik Islam dengan mistik Jawa dalam menyampai dan membangun Islam. Setakat pengetahuan aku, dalam mana-mana amalan tokoh sufism, konsep penyatuan hamba dengan Tuhan ialah suatu yang disifatkan antara yang utama dan tinggi. Mencapai tahap ini membolehkan jiwa seseorang hamba itu memahami Tuhan dengan cara eksklusif(baca: tersendiri).

Ini tidak terlepas dalam ajaran SSJ, dimana beliau pernah mengaku bahawa "Aku adalah Allah, dan Allah adalah aku, Lihatlah Allah ada dalam diriku, dan aku ada dalam diri Allah". Konsep ini juga dikenali sebagai manunggaling kawula gusti. Ada beberapa lagi percanggahan dari segi amalan SSJ yang diajarkan kepada pengikutnya seterusnya menjadi ancaman yang mengundang kekeliruan beragama dalam masyarakat. Akhirnya riwayat SSJ ditamatkan oleh salah seorang Wali Songo.

Ada satu konsep yang sangat menarik untuk dibincagkan berdasarkan ajaran SSJ tentang bagaimana beliau melihat kematian; dengan menyatakan bahawa dunia ini ialah saat kematian, dan kehidupan sebenar cuma bermula selepas mati. Lihat 3:27. Kalau ditambah dengan pembacaan-pembacaan sufism yang lain, kita akan jumpa konsep ini diulangulas secara mendalam. Konklusinya, buku ini dan diskusi tentang mistikus Islam sangat seronok dibincangkan dalam keadaan intelek yang terkawal.

Tentang Frozen, thriller ini mengisahkan sekumpulan muda mudi yang tersangkut di kereta kabel untuk beberapa hari. Aku tak suka sangat cerita macam ni, tetapi ada beberapa bacaan boleh dibuat. Pertamanya dalam situasi dead-end macam tersangkut di kereta kabel saat tiada bantuan orang dengan serigala yang berkeliaran, kebolehan untuk membuat keputusan adalah sangat penting.

Aku suka juga bagaimana Frozen membuka mata audiens tentang the worst possibilities of death. Mati kesejukan, terjun lalu cedera, menjadi santapan serigala dalam keadaan yang mendesak. Gila, memang gila hollywood ni. Banyak sangat cerita dia macam ni.

Cuma ada satu part dimana si heroin yang berhadapan dengan serigala terselamat walhal pakwe dia yang turut sama terjun sebelum itu dilahap. Jangan nak kata serigala-serigala dah kenyang dengan daging pakwe lalu melepaskan si heroin, jangan. Itu pandangan bias feminis seksis!

Scene ini sangat penting dan berlapis-lapis makna dia. di mana si heroin berhadapan dengan serigala, satu dengan satu(sekumpulan), close-up shot mata dengan mata, bunyi natural, the intensity dan ahh, tiba-tiba baik pula karnivor ni cuma berlalu pergi! Ini sangat surreal dan aku suka. Macam kena pula dengan perbincangan sufi/mistik sebentar tadi. ahah...

Kemudian, ada juga perkongsian oleh Yusof tentang bagaimana Imam Ghazali membincangkan kepentingan ilmu tasauf dalam kitab(lupa kitab mana) secara ringkas. Seterusnya diikuti dengan kupasan ayat Al-Quran dari surah Al-Ankabut 29:65 tentang situasi yang dipaparkan dalam Frozen.

Usai, sesi petang itu, memandangkan aku pertama kali hadir maka aku diminta untuk mengendalikan sesi bedah filem, manakala Syafiq pula bedah buku Versus tulisan Hlovate (<- seriusli Hlovate? serius? haha) pada #bibliophilia15.

Aku baru sedar yang aku dah lama tak tonton filem. Jadi yang ada dalam harddisk tinggallah sekumpulan filem-fielm pendek yang dimuatturun dari youtube.

Hi, I'm Julia
2 + 2 = 5
The Slap
Pasport Ekspres
Kiamu!
Kuda Laut
Long Distance Relationship
The Invigilator
Chocolate
dan lain-lain. semuanya 16gb filem-filem pendek, habis merah harddisk laptop.


memandangkan Yusof minta aku cuba buat pembedahan minor(baca: pengenalan kepada filem kritik) aku cuba dengan dua ni dahulu.

Sujud
Dear Ridhwan


Ringkas mungkin.

Sekian, jumpa nanti.



*inquiry - Yusof (0132225196) / tweet #bibliophilia15

2 comments:

Umairah. said...

salam'alaik.

tak berkesempatan join event menarik nie tadi. kalau tak keberatan, mohon share input/nota sikit apa2 yang dah dibedah.

lebih-lebih lagi tentang filem kritik, & "dear ridhwan".

terima kasih.

faaizz d. zul said...

waalaikumsalam.

dear umairah, minta maaf sangat2, terpaksa dahulukan hal2 yg belum selesai di masa kritikal minggu akhir ni.

insyaAllah, nanti akan curi masa untuk kongsi.

^.^