12 August 2012

nota-nota terlipat; rawak

1.

Istiqamah sukar. Kesannya kita akan lihat pada pelaksanaan ibadah selepas Ramadhan. Sebab itu, Ramadhan tiba sebagai proses tarbiah untuk pemerkasaan ibadah fardhu. Ibadah-ibadah sunat yang eksklusif disampingkan untuk fokus yang lebih utama. Contoh; kemeriahan teraweh buat Isya terjaga rapi; keberkatan sahur pula dorong Subuh cemerlang. Disiplinkan, satu bulan. InsyaAllah, mudah istiqamah.

Jangan sampai kita tak nampak keistimewaan ibadah fardhu sebanding dengan ibadah sunat cuma kerana musimnya. Macam, teraweh hebat bukan buatan, tapi Subuhnya, ke laut. Nau'zubillah. Menurut Ibnu Athaillah, pencemaran ibadah oleh hawa nafsu berlaku apabila kita melebih-lebihkan amalan sunat berbanding amalan wajib.

Kalau tak boleh buat semua, jangan ditinggal semua. Paksa diri sekali sekala.

2.

Sempoi, songkok hitam, tshirt merah, seluar track, duduk stail tabligh, sedulang beriyani sumbangan bank dan Maghrib. rupa-rupanya, dalam siri masjid-hopping, dapat berbuka bersama orang penuh hikmah. walaupun berkongsi momen cuma sekejap; sempat juga luahkan tentang tuan punya rumah yang tak tahu arah kiblat di rumah sendiri. geleng-geleng kepala; risau tentang realiti. dan akhirnya nasihat akhir beliau; "ini peluang kebajikan terbesar untuk awak yang Allah susunkan"

sentap, kunyah laju-laju biar sedap kaburi risau. berat dan padu sungguh rasa kabut dia. lagi-lagi, bila sendiri yang struggle lebih dengan jiwa kacau sendiri, lagi mahu cerita tentang orang lain. Allahumusta'an.

seperkara yang pasti; sempoi rupanya penulis buku Online Dengan Tuhan ni. moga ketemu lagi.

Masjid Bomba

3. 

dalam Surah Al-Qadr, perkataan هي (hiya) dalam bahasa Arab bermakna dia(seorang perempuan). dalam konteks ini, هي merujuk kepada Malam Al-Qadr. Ia disusun di perkataan yang ke-27 dari 30 patah perkataan Surah Al-Qadr.

menurut Imam Ghazali, jika Ramadhan bermula Sabtu, malam Al-Qadr ialah pada malam ke-23.

pendapat ini boleh dijadikan salah satu rujukan ilmu dalam pencarian Malam Seribu Bulan. antara yang paling ramai di dalam neraka ialah orang yang fakir ilmu. beramal tanpa ilmu sangat tidak digalakkan. maka mencari asas dalam meyakini ilmu dengan merujuk pendapat dan amalan beberapa alim ulama' adalah lebih baik.

salam 10 malam terakhir.

5.

pakcik-pakcik keliru selawat tak bersahutan,
anak kecil keliru lihat Imam berkerudung;
dan jiwa-jiwa dalam keramaian, boleh high;
hanyut dalam merdu syahdu lantunan kalam Tuhan.

Imam Al-Mashrafi, MBBU.

4.

Sempat singgah Paso Bumbung. mih hi hiu




5. 

entri ini, macam terlewat terbit. hik

4 comments:

dill said...

ramadhan.

proses pembersihan diri :)

salam ramadhan awak.

dill.

Unknown said...

ramadan hampir tamat y pastinye

Annisa said...

salam Ramadhan faaaaaaaiz :)

awal puasa selalu terlepas sahur, ni daa ada kat rumah. tiap hari sahur ^^

faaizz d. zul said...

dill, iffah afeefah, khairunnisa

salam Syawal.
semoga menamatkan Ramadhan sesuci fitrah untuk Eid' Fitri.

=)