22 October 2011

"hormat ilmu!" - "student power!"

salam alay'k and greetings!


sebulan yang lepas aku burjaya habiskan bacaan Minda Tertawan. di permulaan buku sudah cerita tentang para intelek yang dinafi hak, dilucut jawatan, dan dikena apa segala arahan yang pihak atasan keluarkan untuk mengekang akitiviti mereka.

play it by the book memang boleh buat keadilan jadi samar. aku masih ingat, 2 tahun lepas di satu seminar Syed Naquib Al-Attas pernah sharing moment tentang apa yang berlaku kepada dia semasa diberhentikan dari bertugas. tahukah anda, mendengar ucapan orang yang terzalim betul-betul boleh menyentuh hati-hati audiens dan membakar aktivism.

itu dulu.

semalam

tulisan buku jadi realiti. macam novel diadaptasi jadi movie.


lagi gambar - link


di perkarangan masjid, mereka - pelajar, alumni, staf, lecturer, aktivis, orang yang jelas tentang isu, orang-orang bingung isu yang kurang peduli, media, spectators, aku - berhimpun demi menuntut penjelasan dan pembebasan DAAB.

"hormat ilmu!"

"bebas AB!"

"hancur kezaliman!"

"student power!"

ramai-ramai melaungkan slogan-slogan dalam uniti, serentak bersama. permulaan demonstrasi bermula cukup baik. pihak sekuriti benarkan kepala himpunan membuat ucapan. orang ramai mengambil tempat.

tapi,

keciwa #1

berdemo secara intelekkah kalau menolak merempuh barisan sekuriti? pintu ofis rektor bukannya mampu tanggung semua ratusan kita. oh ya, prof nik (deputy rector) pon turut hanyut dengan arus insensible puak-puak belakang yang menolak-nolak.

setakat pemerhatian aku orang-orang belakang cukup high masa ni. mungkin kalau ajak bertumbuk memang tak berpeluang menang dengan mereka. kemonlah. mesej aku tuju khas kepada orang2 yang buat demo nampak teruk-buruk dalam video post-demo. jangan bawa nama demo intelek kalau begini.

adab diketepi, amarah takluk diri.

anyway, alhamdulillah,
memorandum burjaya diserah.

keciwa #2

ramai rupanya tak tahu isu. yes. dimana-mana pon begini. tapi itu aku tak ambil port sangat. yang sedihnya bila tahu anak murid DAAB sendiri yang bingung keliru. hai lah~

well, aku pon bukan kenal sangat DAAB since aku bukan AIKOLIANs. but, DAAB telah terlibat secara aktif dalam isu-isu negara since beliau adalah seorang pakar perlembagaan yang power dan sangat responsif.

hurrmm, tak mengapalah. memang demonstrasi konsepnya riuh dan pencuri-perhatian. yang kabur dijelas, yang pasif diaktif, yang seorang sendiri jadi ramai berdiri

sedikit musykil, aku taktau kenapa some aikolians yang aku kenal suka sebut "aikolians" dengan gedik sekali. part "ko" dioral dengan sedikit hembusan dari dalam mulut sambil menggeleng kepala clockwise. katanya memang cara sebutnya begitu. ini mitos yang belum sempat aku kaji. curious juga.

lagi gambar - link
keciwa #3

kemunculan politikus.

tahukah anda aku dan beberapa orang kawan yang lain mengidamkan demonstrasi semalam berkonsep from students, by students, for students; fight for lecturers.

kalaulah demo semalam tanpa politikus.

phail 1. organiser of course la bukan students body. tak kiralah siapa tapi aku kenal muka beberapa aktivis gerakan mahasiswa dari luar kampus. tahniah kepada kalian atas semangat aktivism kalian. aku dah pergi beberapa program anjuran diorang ni dan setakat ni aku suka, tapi semalam ada phail sikit.

phail 2. for the sake of nak jadi professional observer, aku telah lama belajar untuk runtuh tembok stigma, diskriminasi dari melabel people. satu habit kurang sihat yang buat aku tersangkut dalam judgment yang aku buat sendiri dari kotak kepala aku.

aku belajar buat kawan pelbagai kaum-bangsa-agama, mix up with PLWHA, etc. tapi aku ada sikit judgmental reservoir when it comes to poiliticians and LBGT. entahlah kenapa.

what's done is done. politicians did make appearance and the demo continues. sudahlah nanti di kemudian hari, orang yang selalunya menerima berita akan melihat demonstrasi semalam sebagai demonstrasi yang ada kepentingan politik oleh sebab kemunculan politikus.

bukan semua orang profeesional observer, dan bukan semua orang cuba menjadi professional observer.


lihatlah sendiri.

galeri dari digicam aku - link

versi MalaysiaKini - link
versi KLPos - link


*tadi aku ke Himpun. tapi bingung keliru. hurmm. nanti aku tuliskan. lihat dulu di sini- link*



4 comments:

BERMASALAH said...

saya menyokong penuh titah sultan, JAIS dan dr Hasan Ali berkenaan dengan pemeriksaan DUMC.

Cumanya dalam kes Aziz Bari, saya kira semua orang ada hak utk bersuara. mere statement atau opinion bukanlah satu dosa. hihi

faaizz d. zul said...

@penconteng

yup. isu DUMC mmg ada pihak perlu perjuangkan, so that gerakan muratdisasi terkawal.

prof Aziz cuma bg pandangan dia je. =)

Umairah. said...

salam'alayk.

sy agk suka bc psl isu nie. tp sungguh xreti nak tulis@ulas@komen psl topik2 mcm nie.

btw, skdr p'kongsian. kalau isu politik, sosial, kenegaraan, sy suka certain2 tulisan org2 tertentu (err..adkh termasuk dlm judgmental/bias?)

slh stunya yg nie;
http://www.goodreads.com/book/show/1521772.Risalah_Pergerakan_Ikhwanul_Muslimin_II

ada satu bab; Kepada Mahasiswa.
mencerahkan, mencerdaskan, insyaAllah.

ada dalil AQ, AS, skali dgn kisah shbt. kalu blum prnah bc, mgkn bleh cuba. bhs ringan, rsnya lbh ringan dr Minda Tertawan.

faaizz d. zul said...

@umairah

wa'alaikumussalam.

baguslah kalau concern isu cenggini, bukan persoalan pon klu xreti mengulas.

lain org lain field, awak kan pakar bab2 tarbiyah. =)

btw, rasanya macam ada buku tu(teringat ada gambar Hassan al-Banna kat cover dia) time zaman pj dulu.
tp xsure... (-.-)'