06 November 2013

warna-warni, satu dikotomi vibran.

Salam 1435H!

Sebetulnya, aku tak pernah membaca naskah adikarya F.Scott Fitzgerald yang berjudul The Great Gatsby, lantas untuk ber-resensi tentang ceritanya melalui filem yang ditulis semula oleh Baz Luhrmann adalah tidak juga adil. zalim. heh 

Nick Carraway, 2013.

Babak diatas disunting pada minit ke-14. berlaku perbualan antara Nick, pemain watak bakal-penulis, pengkarya di dalam karya dengan si doktor.

Cerita ini berlingkar tentang kehidupan elitis era 1920-an, mengetengahkan cinta elit sebagai esensi utama filem. kalau mungkin boleh diteka logline cerita kurang lebih bunyinya;
Kisah tragis Gatsby seorang jutawan misterius, yang ingin memenangi cinta Daisy, kekasih lamanya yang juga memperisterikan Tom. Seluruh kisah diceritakan oleh Nick secara naratif.

Satu hal yang memikat ialah kekuatan visual filem ini, iaitu representasi kehidupan era 1920-an yang cinematic, tone yang memanja-mata, terang dan menendang, memukau, ceria, vibran, dan segala-galanya yang ada pada kehidupan seorang kaya!

Ia memberikan suasana festival (a festive look) kepada keseluruhan filem ditambah dengan peragaan pakaian, kasut, beg, fashion, kostum, dress, dan juga kereta klasik yang sangat menggoda. oh.

"Orang kaya lebih positif sebab mereka lebih banyak tersenyum."
_falsampah komrad.

Kita akan dipaparkan permandangan yang positif, riang, ceria kecuali.... pada kemunculan golongan pekerja, orang kebanyakan dan pertengahan yang bertungkus lumus 'survive' dan mungkin juga simbolik sesetengah kita. Contohnya, saat aku mula-mula melapor diri ke kem khidmat negara, harga ron 95 masih rm1.90 dan sekilo gula masih rm2.50... tiba-tiba, saat tamat latihan, woah!

Ok, ter-off topic.

Tom, si elitis yang ditonjolkan ditengah-tengah marhaen.

Dan, dikotomi warna terus menerus memisahkan manusia melalui penguasaan harta dan dominasi kuasa.

***
Wu Zhong waited in the sanctuary.
A team member, a muslim brother, had relayed the signal that 'Go Player' was on the way.
Inshallah.
He got to his feet, stretched, and prepared his muscles for the task at hand.
The American had told him what to do.
_chapter 84, Satori  (#nowreading)
ermm, Satori cuma bacaan semasa aku dan tak ada kena mengena dengan filem ini. Cuma kritik yang boleh terlihat dari sebahagian kecilnya ialah apa yang kita boleh perhatikan dalam karya yang asli, ianya tak selalu menepati kehendak autoriti (eg: produser, pemerintah). Kemudian pengubahsuaian demi pengubahsuaian akan ditambah supaya ia boleh diangkat sebagai hasil karya yang baik.

Memang sengaja. memang.

Contohnya dalam Life of Pi, saat Pi bercerita sejujurnya tentang kisah yang membuat dia percaya Tuhan, si wartawan berkeras mahukan sebuah cerita menepati kehendaknya, sesuatu yang boleh dijual, yang popular dan sesuai acuan pasaran.

Oh, Life of Pi  tak pernah gagal menjemput kita berfikir tentang Al-Isra' 67.
#tazkirah

Sama juga perihal kurikulum,
"Sejarah yang mahu diperlihat ialah sejarah orang-orang yang menang dan sedang berkuasa."_cikgu Ib.

Habis. TGG - a good watch.

Thor - a fun watch. setting menarik dengan penggunaan kontinum ruang (space continuum), the convergence, dan kematangan serta perubahan watak-wataknya sejak Thor 2011 dan Avengers 2012.
Karakter Loki sangat bergaya!

V for Vendetta - sengaja diulang, menyemarakkan rebel dan masih tak lupa quote yang menghantui Trafalgar Square;
Remember, remember, the 5th of November
The Gunpowder Treason and plot;
I see of no reason why Gunpowder Treason
Should ever be forgot.

Hhheeeess!


No comments: