23 March 2012

Semazen; draft 14 Mac


“Merhaba, selamat datang. Masuklah. Kau telah datang ke sebuah istana. Meskipun tampak aneh, tapi ini yang terbaik pernah kami sediakan. Marilah, ceritakan pada aku tentang apa yang kau mahu tahu.” kata gadis itu dengan senyum menyenangkan.

Kami berlegar sekeliling istana itu. Mengenali tradisi mereka melalui pakaian, manisan, sejarah dan hasil seni mereka. Cuma, ada satu lukisan yang sangat menangkap perhatian. Ada sembilan figura manusia padanya. Tersusun tiga kali tiga. Yang ditengah sedang berteleku, manakala yang lainnya menari.

“Aku kenal lelaki ini.”

“Sungguh? Siapa namanya?”

“Maulana Jalaluddin Rumi.”

“tepat sekali. apa yang kau tahu tentang dia?”

“aku pernah belajar sedikit sufism, dia antara mistikus Islam yang terkenal. Seorang sufi. aku ada dua buah buku tentangnya.”

“dia bukan sekadar sufi. Malah dia antara orang yang mula-mula bercakap tentang Allah, tentang sifat Tuhan pada zamannya. Seorang pemuisi, juga seorang filsuf.”

*angguk*

Semazen - credit

“lukisan ini tentang apa?”

Semazen. Sejenis tari yang diasas oleh Rumi.”

“rasanya aku pernah lihat tarian ini, dalam sebuah filem.”

“biar aku ceritakan, suatu hari semasa Rumi berjalan, dia mendengar bunyi ketukan yang sangat aneh pada sebuah dinding. Orang lain mendengarnya dengan biasa-biasa. Tapi Rumi sedang mendengar atom-atom dinding itu hidup dengan zikir pada Allah.”

“kau tahu kan setiap benda bernyawa? Pembahagian makhluk bernyawa atau tidak adalah rekaan manusia. Cuma, mereka hidup dengan cara mereka. Kita dengan cara kita. Dan semua makhluk sedang berputar. Zarah-zarah kecil bergetar dan berputar. Matahari berputar, Bumi berputar, Bulan berputar. Malah mereka disusun dalam aturan masing-masing. Matahari tidak akan bisa mengejar Bulan. Malam tidak akan pernah mendahului siang. Yassin:40

“Maka Rumi berputar. Bukankah Muslim yang lain juga bergerak dalam bulatan semasa melakukan tawaf?”

“Lihat posisi kaki mereka. Seumpama kompas yang tidak pernah mengubah arah, Rumi berputar diatas kaki kirinya sahaja seakan-akan sedang meniti siratul-mustaqim. AlFatihah 6. Tetap dan teguh. Kaki kanannya yang membuat putaran. 17 kali sehari kita menyebut ayat ini.”


“Tangan kanan sengaja ditinggikan seperti orang yang sedang berdoa. Umpama menerima tuntutan dari Allah. KalamNya Al-Quran. Dan tangan kiri rendah membumi. Kerana cinta manusia adalah jambatan pada Allah pada manusia yang lain, pada alam. Simboliknya, manusia adalah khalifatullah, menerima dan menyebarkan.”

“sebelum mereka masuk ke tengah pentas, mereka duduk di sekeliling pentas berjubah hitam. Kemudian dibuka, dan ternampak putih pada semua. Hitam yang ditinggalkan itu adalah analogi dunia yang kotor sebelum menyuci diri.”

“Mulutnya tak berhenti berzikir. Kau tahu, bila kau berhenti menyebut nama Allah hati kau akan mati kan?”

“ya. jadi, semazen bukan sekadar tarian?”

“tidak. Kau fikirlah sendiri. Ada orang kata sufism itu sesat. Tapi kalau kau punya pemahaman yang dalam, kau tak rasa begitu. Ada terlalu banyak pertambahan dalam amalan-amalan sufi oleh orang-orang selepas mereka.”

*senyum*

Ini pertama kali terjumpa seorang gadis yang boleh berbincang tentang sufism, tarekat dan Rumi. Sebelum ini tidak. Dan baru terperasan yang kami dah lama di situ. Mungkin terlalu asyik bersembang. Dan mungkin juga terpesona dengan mata perangnya. Cantik. Terlalu cantik. 


Hei, tak pernah tersepit antara “Subhanallah” dan “Astaghfirullah” ke?




*gila, hampir jatuh* 
 


Booth Turkey. Cultural Art Centre.



___________________________

perbualan asal sebenarnya direkod dalam English.   -.-"
___________________________ 

 antara hasil carian Google secara rawak :
1. Blog Milimilo - link
2. Blog Nurain - link
3. Blog Myo Thant - link 
4. Blog Nisa - link 
5. Web Hidayatullah - link 
6. Rehan Fx - link