13 March 2011

[FiQ] Hendaklah kamu bercampur dengan ramai manusia.

Salam.

"Hendaklah kamu bercampur dengan ramai manusia. maka kamu akan jadi kuat akhlak kamu, perangai kamu bagus!"

(Imam Ghazali, Ihya' Ulumuddin)

contoh:
Makcik: Uztaz, suami saya ceraikan saya ustaz.
Ustaz: Kenapa dia ceraikan akak?
Makcik: Saya buat air kopi, saya terbubuh garam. dia balik2 saya buat kopi masin, disepaknya saya, dia kata saya nak bunuh dia, langsung dia ceraikan saya ustaz, itu sedih benar rasanya ustaz.

Menangis seminggu.

Makcik: Bang kasim, rujuklah balik, nanti saya bubuh sekilo gula satu cawan kopi, tolonglah bang Kasim
bang Kasim: takpayah, tak payah

Maka perempuan ni yang kena cerai tadi kalau dia tak bercampur dengan orang lain, dia akan anggap cerai itu satu benda yang sangat besar pada dia padahal dunia belum kiamat dengan sebab kena cerai.

"Berapa ramai orang yang kena cerai talak tiga? akak baru talak satu"

orang yang bercampur dengan orang lain, dia akan pikir,
"aku baru talak satu, kak leha langsung takda talak sekarang, langsung takleh rujuk, aku kalau aku pujuk dia, aku pakai lawa2 sikit mesti dia nak balik. sebab aku baru talak satu. masih dalam edah"

Dia akan jadi kuat semangat!

Tuan2 ni kena potong kaki, kencing manis, masuk hospital kaki luka. hitam kaki,
Doktor: pakcik mat, kaki pakcik terpaksa dipotong,

zalim benar doktor potong kaki orang. ea,
Doktor: bukan zalim, kalau pakcik tak potong sekarang esok ke peha peha pakcik kena potong.

Maka pakcik mat pon dipotonglah kakinya. pakcik mat kalau dia bercampur dengan orang lain, apa kata pakcik mat?
"ustaz kaki saya udah tak ada. doktor dah potong. tapi alhamdulillah ustaz. kaki saya belah kanan ada lagi.
saya keluar hospital nanti, saya nak pakai kaki palsu.kawan saya ustaz, dua2 belah kaki kena potong. saya bersyukur, saya baru belah kiri, boleh lagi berjalan ustaz."

Orang macam ni, akhlak dia bagus, dia takkan marah Tuhan. Sebab dia bercampur, ada orang lain lagi teruk.
(Ustaz Kazim Elias. Mac 2011, Radio Malaysia Perak FM.)

No comments: