04 November 2011

tiga ratus enam puluh satu kilometer

salam alayk'

disnap dari label botol air minuman Giant. lihat lokasi punca airnya. Kota Tinggi. sama macam dalam tiket destinasi esok hari.  

ada beza antara 1 Syawal dan 10 Zulhijjah dalam norma masyarakat kita, manhaj Malizi.

tiada bazar-bazar khas berminggu-minggu yang sedia tempat berbelanja,
tiada letupan-percikan mercun semeriah Syawal,
tiada pernah terdengar lagu-lagu eid Adha,

perasaannya sedikit berbeza.

terutamanya ketika menyaksikan penyembelihan.
pernah masa kecil dahulu aku tinggalkan animasi Silat Lagenda untuk tengok lembu disembelih. mana taknya, menyaksi penyembelihan ialah acara paling penting yang buat persekitaran masjid penuh dengan warga kampung.

apalah sangat pada rancangan tv. tak rare, tak cukup rare. walaupun sampai sekarang tak jumpa link nak muat turun silat lagenda.

ada simbolik yang sangat penting dari kisah penyembelihan haiwan ternakan dari sirah. tapi yang paling menarik sepanjang pengalaman kehidupan di suku pertama Zulhijjah ialah dengar cerita lembu yang duduk sendiri bila si penyembelih tiba untuk melaksana penyembelihan.

tak percaya?

percayalah. lembu yang sedang diikat itu jatuhkan badannya sendiri setelah diusap-usap oleh bakal penyembelih. kemudian disembelih dengan tenang.

ustaz Sulaiman? ustaz Selamat? tak ingat nama orangnya. tapi yang pasti, tiga empat hari sebelum sembelihan, dia akan duduk lepak bersama haiwan ternak yang bakal disemeblih. dia usap, dia bisikkan tentang masa depan haiwan itu ke telinganya.

"engkau ni, lusa nak disembelih, jadi haiwan korban, nak agih pada semua. macam dulu-dulu cerita kibas yang ganti tempat Nabi Ismail"

tak sangka, haiwan pon faham.
ia boleh faham tujuan hidupnya dan ia lalui pengorbanannya penuh redha.

ustaz tu, tak tipu. power. memang ada orang yang tahap ilmunya melangit malah diperakui pula oleh haiwan ternakan yang tanpa akal. manusia saja makhluk dengan ego menokok tambah cerita tentang ilmu-ilmu sebegini.

nanti katanya sihir,

simpan belaan,

ilmu hitam,

dan segalanya yang buruk-buruk belaka.

masalah.

masalah orang kita.

berburuk sangka.






Salam Aidil Adha buat semua.




-------------

kongsi:
entri best sempena Aidil Adha




Spurs 0-1 Rubin Kazan. aaarrggghh!